Обласний науковий ліцей-інтернат
Обласний науковий ліцей-інтернат
КЗВО "Барський гуманітарно-педагогічний коледж імені Михайла Грушевського"
https://bar-liceum.wixsite.com/blog
Гулько Олена Миколаївна, директор Обласного наукового ліцею-інтернату, спеціаліст вищої категорії.
25 жовтня 2001 року згідно з рішенням Вінницької обласної ради № 144 на базі Барського педагогічного училища було відкрито Обласний науковий ліцей-інтернат є структурним підрозділом Барського гуманітарно-педагогічного коледжу імені Михайла Грушевського.
Обласний науковий ліцей-інтернат – комунальний загальноосвітній навчальний заклад інтернатного типу III ступеня, який забезпечує учням здобуття повної загальної освіти і здійснює допрофесійну підготовку за двома профілями навчання – універсальним і правовим.
Метою діяльності ліцею є розвиток особистості учня шляхом упровадження системи профільної освіти з урахуванням індивідуальних здібностей, нахилів та інтересів; провадження освітньої діяльності на основі підходів дослідно-орієнтованого навчання, спрямованого на залучення і підготовку учнівської молоді до наукової діяльності.
Цільова програма ліцею «Обдаровані діти – гордість нації» зорієнтована на формування випускника – громадянина України, соціально компетентної, творчої, високоморальної особистості, здатної до самореалізації і свідомого вибору власного місця в суспільстві.
За 19 років функціонування Обласного наукового ліцею-інтернату педагогічний колектив виробив власну освітню траєкторію, визначив нові ефективні методи і технології управління, удосконалив методику підготовки учнів до різнопланових інтелектуальних змагань, забезпечив стабільність результативної участі учнів у Всеукраїнському конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт МАН України, Всеукраїнських предметних олімпіадах, турнірах, творчих конкурсах та ЗНО.
Етапи становлення і творчого розвитку ліцею
У 2001 році був створений гімн ліцею, який з року в рік звучить на всіх урочистостях. Незмінною атрибутикою є штандарт та емблема ліцею; кодекс ліцеїста, у якому записано морально-етичні орієнтири учнів.
Члени творчої групи «Перо ліцеїста» систематично висвітлюють інформацію про життя закладу освіти на сторінках газети «Ліцеїст».
Прагнення педагогічного колективу творити освітнє середовище на засадах партнерства, розширеної діяльності і співпраці викладачів, учнів та їхніх батьків – членів єдиного колективу – для їх об’єднання, творчого пошуку, виявлення ініціативи дало позитивні результати. Ефективною школою колективної дії стало учнівське самоврядування.
У 2004 році правову основу учнівського самоврядування було регламентовано Положенням, у якому визначено мету, головне завдання, пріоритетні напрями його діяльності. Завдяки дії рейтингової системи, що передбачає аналіз академічних, наукових, спортивних і творчих досягнень учнів, створено умови для реалізації внутрішнього потенціалу кожного ліцеїста в різних видах діяльності. Сьогодні в системі учнівського самоврядування функціонує творче об’єднання «Лідер», яке започаткувало і втілило в життя багато гарних справ.
Важливою подією 2004 року стала участь учнів ліцею у Всеукраїнському конкурсі творчих робіт «Учитель – моє покликання», започаткованому Національним педагогічним університетом імені М. Драгоманова. Творчі роботи ліцеїстів, учасників і дипломантів конкурсу, видано окремою збірочкою, яка має романтичну назву – «Одкровення юнацької душі».
2004 рік приніс ліцеєві першу перемогу в інтернет-олімпіаді: учень педагогічного профілю навчання став призером інтелектуальних змагань з фізики, за результатами яких був зарахований до Київського національного університету імені Т. Шевченка.
У 2005 році в ліцеї було створено команду юних істориків, яка випробувала свої знання у VІІІ Всеукраїнському турнірі юних істориків, що проходив у м. Суми. Ліцейські команди знавців історії України впродовж 2006-2018 років вибороли для області 9 (III, II, I місця) перемог у Всеукраїнському турнірі юних істориків, презентувавши подільське містечко Бар на різних широтах України – у Чернівцях, Артемівську, Луцьку, Славуті, Житомирі, Кременці, Миколаєві, Рівному, Вінниці. Гартування цією інтелектуальною грою пройшли 50 учнів ліцею. Сьогодні серед них уже є перспективні науковці та педагоги, правознавці й аналітики, журналісти і філософи… Їхній творчий і духовний потенціал стрімко почав зростати саме з моменту участі в історичному турнірі.
Яскравою подією 2005 року стало перше родинне свято – «Ліцей – родина, а я його дитина», із якого виросла традиція проведення щорічних зустрічей на меридіанах ліцейської дружби. Під час підготовки до святкування було створено перший фільм «Тут народжується майбутнє», який започаткував документальну відеотеку Обласного гуманітарного ліцею.
Новацією ліцейського життя стало створення у 2006 році парламентської ліцейської республіки ТЕМП (талановите ерудоване молоде покоління). Завдяки яскравому вияву активної громадянської позиції учнів виникла Конституція ліцейської республіки ТЕМП, яка була офіційно прийнята 17 лютого 2007 року на зустрічі випускників ліцею п’яти випусків.
Далекоглядною виявилась ідея створення наукового ліцейського товариства «Перспектива» Вінницького територіального відділення МАН України. Щорічні науково-практичні конференції («Крок за кроком до якісної освіти і життєвої та професійної компетентності»; «Мій інтелект – моя інвестиція в розбудову України») сприяють виробленню в учнів умінь і навиків публічного виступу, ведення наукової дискусії; організації ефективної підготовки ліцеїстів до участі в II і III етапах Всеукраїнського конкуру-захисту науково-дослідницьких робіт учнів у Вінниці та в Києві.
2008-2010 роки – надзвичайно плідні і результативні: 48 ліцеїстів стали переможцями ІІ етапу (м. Вінниця) і 7 учнів – переможцями ІІІ етапу (м. Київ) Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України. Сьогодні серед призерів МАН України є чимало учнів нашого ліцею, досягнення яких відзначено дипломами Міністерства освіти і науки України, стипендіями Президента України, преміями Вінницької обласної ради. Ліцейське наукове товариство «Перспектива» заявило про себе 144-ма перемогами на ІІ етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України; 23 учні гідно представили Вінниччину на ІІІ етапі конкурсу-захисту в секціях української мови, зарубіжної літератури, мистецтвознавства, правознавства, історичного краєзнавства, економіки, мікроекономіки.
Перебуваючи в режимі неперервного пошуку, ліцей упевнено розвивається і зміцнює свій авторитет в області та Україні. Так, на підставі наказу Міністерства освіти і науки України від 27.02.2010 року №156 ліцейське товариство «Перспектива» є переможцем Всеукраїнського відкритого конкурсу на кращу модель наукового товариства учнів Малої академії наук України і нагороджене дипломом ІІ ступеня.
2011 рік ознаменований вагомою подією в житті Обласного гуманітарного ліцею. Творчий проєкт «Про ліцей – ювілейно!», присвячений 10-річчю освітньої діяльності навчального закладу, зібрав величезну кількість поважних гостей, громадськість міста, області, України, учнів та їхніх батьків, друзів і випускників ліцею різних років навчання. Основні етапи становлення і розвитку закладу відтворено в ювілейній книзі «Обласний гуманітарний ліцей: шлях у 10 років» і в 3-му документальному фільмі «Тут народжується майбутнє!»
Важливою віхою 2013 року стала перемога нашої команди в XV Всеукраїнському турнірі юних істориків у м. Миколаєві – ліцейські інтелектуали вибороли почесне I місце в Україні.
2014 рік увійшов в історію ліцею своїми найбільшими досягненнями: 32 перемоги на рівні області та України в академічних, інтелектуальних, творчих, спортивних конкурсах, олімпіадах, змаганнях.
У 2016 році в ліцейському літописі з’явилася чергова ювілейна дата – 15 років від дня заснування Обласного гуманітарного ліцею для обдарованих дітей. Грандіозний тематичний проєкт «Віват, Ліцею!» увійшов у ліцейську історію як неповторне феєричне дійство, яке обєднало в єдиному творчому пориві педагогічний та учнівський колективи. Про минуле і сьогодення навчального закладу було знято 4-й документальний фільм «Тут народжується майбутнє!», а зміст нового відеопроєкту «Душею і серцем з Ліцеєм» засвідчив неперервне чуття єдиної ліцейської родини.
2015-2018 роки позначені унікальними учнівськими дослідженнями за темами: «Пізнай себе, свій рід, свою землю – і побачиш свій шлях життя…», «В мого роду – сто доріг, сто століть у мого роду…», «Я маленька гілочка на великому дереві свого роду». Результати пошукових робіт учнів вважаємо дорогоцінним скарбом кожної родини, адже в них за допомогою унікальних документів ліцеїсти детально простежили історію свого роду, розкрили життєву долю рідних людей, вивчили традиції і звичаї представників різних поколінь, склали генеалогічні дерева.
Ліцей – це родина. І незаперечним фактом є те, що з 2001-го по 2020-й рік тут навчалися або навчаються старші і молодші діти з однієї сім’ї. Близько 80-ти родин складають ліцейську династію.
25 жовтня 2019 року ліцеєві виповнилося 18 років. За цей час у його стінах побувало багато поколінь учнів; він став великою школою виховання і навчання, де відбулося і продовжує відбуватися творче, інтелектуальне, особистісне становлення, зростання і ствердження педагогів та обдарованої молоді.
Упродовж 2001-2020 років ліцеїсти здобули призові місця у Всеукраїнському конкурсі-захисті наукових робіт учнів-членів Малої академії наук України (176); Всеукраїнських предметних олімпіадах та конкурсах (77); Всеукраїнських творчих конкурсах (31).
За 19 років свого існування ліцей став рідною домівкою для 892-х учнів, із яких 74 нагороджені золотими медалями, 30 – срібними.
Сьогодні випускники ліцею навчаються в українських і європейських ЗВО, працюють у різних сферах суспільного життя і примножують славу нашого міста, області, України.
Продовжуючи найкращі освітянські традиції, послідовно і наполегливо виконуючи свою вчительську місію, педагогічний колектив ліцею документально висвітлює його історію на ліцейському сайті, на сторінках Всеукраїнського науково-практичного журналу «Директор школи, ліцею, гімназії», у ЗМІ районного та обласного значення.
Історія ліцею продовжується. І кожне покоління учнів залишає в ній свій неповторний слід.