13 листопада на базі КЗВО «Барський гуманітарно-педагогічний коледж імені Михайла Грушевського» у змішаному форматі (онлайн/офлайн) відбувся круглий стіл «ТВОРЧИЙ ПОСТУП Р.СКАЛЕЦЬКОГО: ТРАДИЦІЇ, СПАДКОЄМНІСТЬ, НАСТУПНІСТЬ», що став продовженням серії культурно-просвітницьких заходів, ініційованих у межах Всеукраїнського мистецького івент-проєкту «Родіон Скалецький: душі пісенної криниця», присвяченого 125-й річниці від дня народження подільського композитора, педагога, диригента, етнографа та фольклориста Родіона Андрійовича Скалецького.
Модератором круглого столу виступила Ірина ДІКУН – старший викладач кафедри мистецьких дисциплін, кандидат педагогічних наук.
Темою для обговорення стало висвітлення музично-педагогічного досвіду роботи Р. Скалецького та обговорення методичних принципів його творчої діяльності, що зберігають хорові традиції подільського народнопісенного співу.
У доповіді «МУЗИЧНО-ПЕДАГОГІЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ Р.СКАЛЕЦЬКОГО У ТУЛЬЧИНСЬКИЙ ПЕРІОД ТВОРЧОСТІ (1926-1932РР.)», яку представила голова циклової комісії народнопісенного мистецтва Тульчинського фахового коледжу культури і співорганізаторка проєкту доктор філософії Лариса ПШЕМІНСЬКА, було зосереджено увагу на Тульчинському періоді творчої та педагогічної діяльності Р. Скалецького; розкрито провідні принципи його музично-педагогічної роботи, форми і методи навчання хорового співу; підкреслено культурно-просвітницьке значення організованих Скалецьким у 1926 р. перших диригентських курсів у Тульчині.
Продовжуючи розпочатий діалог, викладач музично-історичних дисциплін Вінницького фахового коледжу культури і мистецтв імені Миколи Леонтовича Наталія КУШКА, відома музикознавиця, членкиня Вінницького історичного товариства, у своїй доповіді «РОДІОН СКАЛЕЦЬКИЙ І ВІННИЦЯ» розкрила значущість громадської діяльності композитора у Вінниці для культурного розвитку міста і відзначила 35-річні досягнення митця на педагогічній ниві. У своєму виступі спікерка відмітила, що Родіон Андрійович значну увагу приділяв методиці співу, підготував перші методичні збірки («Пісні для учнів 5–6 класів восьмирічної школи», «Пісні для учнів 7–8 класів восьмирічної школи»); у співавторстві з Л. Хлебніковою та О. Пастушенко видав у 1970-і роки підручник «Методика навчання співів у 5–8 класах». Багатий досвід роботи з хоровим колективом Р. Скалецького описано в книзі О. Раввінова «Масова хорова робота в школі». Сьогодні актуальним для НУШ залишаються провідні педагогічні ідеї Р. Скалецького: музично-естетичне виховання повинно базуватися на матеріалі народнопісенної творчості; «безперервність фольклорних традицій забезпечиться тоді, коли їх опановують діти» (Р. Скалецький).
Під час зустрічі було наголошено, що творчий спадок талановитого митця ще не представлено повною мірою, він потребує ґрунтовного дослідження, розшифрування, систематизації тих рукописів, що залишаються лежати в архівних фондах музеїв. Про це у своєму виступі «ЕПІСТОЛЯРІЙ Р. СКАЛЕЦЬКОГО» розповіла Лариса СЕМЕНКО – завідувачка науково-дослідницького відділу новітньої історії Вінницького обласного краєзнавчого музею. Дослідниця представила результати власного вивчення епістолярної спадщини Р. Скалецького і розповіла про існування 10-ти творів композитора, написаних на вірші О. Олеся, про які згадував у листах сам Скалецький і які потрібно упорядкувати в архівних фондах після закінчення війни.
Про результативність проведення спільних мистецьких проєктів у межах Угоди про співпрацю між КЗВО «Барський гуманітарно-педагогічний коледж імені Михайла Грушевського» і кафедрою музикознавства, фольклору та музичної освіти РДГУ, а також про можливість здобувачів освіти обмінюватися досвідом, вивчати і популяризувати музичне мистецтво рідного краю розповіла кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри музикознавства, фольклору та музичної освіти РДГУ Тетяна ПРОКОПОВИЧ – співорганізаторка проєкту. У своєму виступі «ВОЛИНСЬКІ ПЕРЕСПІВИ ТВОРІВ ПОДІЛЬСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ» спікерка ознайомила учасників круглого столу з творами Р. Скалецького у виконанні здобувачів освіти РДГУ, а також презентувала його твір «Щедрівочка» у виконанні зразкового хорового колективу «Віват, музико!» палацу дітей та молоді м. Рівне (художній керівник та диригент Наталія ПАВЛЮЧУК).
Під час круглого столу науково-педагогічні працівники, викладачі, студенти уважно прослухали виступи спікерів та долучилися до активного обговорення. Своїми спогадами про композитора, його педагогічну майстерність поділилася учениця Р. Скалецького в минулому, а сьогодні вчений секретар КЗВО «Барський гуманітарно-педагогічний коледж імені Михайла Грушевського» кандидат мистецтвознавства, доцент Антоніна БУРСА, яка відмітила, що Р. Скалецький не просто вивчав пісню – він відточував її звучання, чистоту інтонування; популярність його творів можна пояснити насамперед тим, що вони побудовані на народнопісенній основі, близькі до народної мелодики, милозвучні, зрозумілі кожному українцеві.
Розглянувши винесені для обговорення питання, учасники круглого столу дійшли висновку про необхідність продовження співпраці між закладами вищої освіти та виховання студентства на матеріалах музичної спадщини рідного краю, зокрема на матеріалах творчої спадщини Р. Скалецького. Повноцінне висвітлення життя і творчості митця сприятиме популяризації його досвіду, педагогічних ідей, принципів, форм та методів роботи, що забезпечить успішне вирішення проблеми формування високопрофесійного вчителя-патріота.
Ірина ДІКУН,
автор і керівник проєкту,
старший викладач кафедри мистецьких дисциплін,
кандидат педагогічних наук
Comments